Als vor über 7 Monaten, am 25. März 2020 die Entscheidung des Ministeriums (des Inneren und für Kommunales) bekannt wurde, welche die Auffassung der Kommunalaufsicht im Haushaltsstreit mit der Stadt vollumfänglich bestätigte, gab es einen kurzen Moment der Hoffnung. Die Hoffnung darauf, dass nunmehr der Bürgermeister zur Einsicht gelangt und den bereits am 16. Dezember 2019 beschlossenen Haushalt für 2020 gemäß eindeutiger Beschlusslage einreicht.

Diese Hoffnung währte nur wenige Stunden, denn bereits am gleichen Tag wurde seitens des Bürgermeisters eine Pressemitteilung veröffentlicht mit der Ankündigung nunmehr angesichts der Corona-Pandemie die Notwendigkeit zur Erstellung eines neuen Haushaltes zu sehen. Als dies durch eine Mehrheit der SVV unter Verweis auf die Möglichkeit der Erstellung eines Nachtragshaushaltes (bei genauerer Kenntnis der Auswirkungen der Pandemie) abgelehnt wurde, reichte der Bürgermeister am 09. April 2020 Untätigkeitsklage gegen den Landkreis ein.

Am 28. Oktober 2020 wurde über diese Klage (erfreulich zeitig) durch das Verwaltungsgericht entschieden, das Ergebnis lautet im Wesentlichen:

Der Bürgermeister ist verpflichtet, den Haushaltsentwurf der Verwaltung entsprechend der Beschlussfassung der SVV zu ändern und den beschlossenen Haushaltsansatz von 300.000,- € ebenso wie die weiter beschlossenen Änderungen zur Haushaltssatzung in die Unterlagen aufzunehmen, sprich in das Zahlenwerk einzuarbeiten.

Nunmehr blieben nicht mal wenige Stunden der Hoffnung, denn bevor das Urteil (in einem ungewöhnlichen Akt der Transparenz) auf der Webseite der Stadt veröffentlicht wurde, erschien zunächst eine Pressemitteilung, in welcher der Bürgermeister über ein scheinbar völlig anderes Urteil berichtet als jenes welches später veröffentlicht wird. Dieses uns gänzlich unbekannte Urteil aus (s)einer Parallelwelt nimmt er nunmehr zum Anlass, erneut seinen gesetzlichen Pflichten nicht nachzukommen und uns stattdessen wie bereits vor über 7 Monaten einen geänderten Haushalt 2020 zum Beschluss vorzulegen.

Zur Vorstellung des neuen Haushaltsentwurfes 2020 wurde am Montag (16.November2020) durch die Ausschussvorsitzende Frau Zube (AfD-Fraktion) für kommenden Freitag (20. November 2020) eiligst eine Sondersitzung des Ausschusses für Wirtschaft und Finanzen einberufen.

Da die Kommunalverfassung uns keine Mittel an die Hand gibt, das gesetzlich notwendige Handeln des Bürgermeisters selbst zu vollziehen, müssen wir zwangsläufig dem Treiben weiter zu sehen und uns mit dem auseinander-setzen, was uns geboten wird.

Wir sehen daher mit gespannter Erwartung der Präsentation des von der Verwaltung eigens in einer Pressemitteilung vom 17.11.20 angekündigten neuen Haushaltsentwurfs am Freitag entgegen.

Den gesetzlichen Grundlagen der kommunalen Haushalts- und Kassenverordnung sowie der Kommunalverfassung folgend, wird dieser Haushaltsentwurf auf viele bisher seitens der Verwaltungsspitze unbeantwortete Fragen Antworten liefern müssen. In erster Linie zählen hierzu:

• Angaben über die bisher in 2020 abgearbeiteten Haushaltsreste aus den Vorjahren (immerhin mit Stand 31.12.2019: 28,1 Mio €).
  • Angaben über die bisher getätigten Investitionsausgaben von den im Haushaltsplan 2020 eingestellten 36,7 Mio €.
  • Aktualisierung der Investitionsplanung für 2020 unter Berücksichtigung der in 2020 überhaupt noch möglichen Auszahlungen für noch nicht begonnene Investitionsmaßnahmen zur Vermeidung der Bildung unnötiger Haushaltsreste.
  • Aktualisierung aller Einnahmen- und Ausgabenansätze (z. B. erhöhte Steuereinnahmen, erhöhte Schlüsselzuweisungen aufgrund der Pandemie und verminderte Kreisumlage) an die aktuelle Entwicklung, also unter Berücksichtigung des Haushaltsvollzugs bis Mitte November und aktualisierter Prognosen

Wir erwarten demzufolge auch endlich Klarheit hinsichtlich der Finanzplanung für das kommende Jahr 2021 um somit in die Lage versetzt zu werden, auf transparenter und solider Grundlage über den Haushalt für das kommende Jahr zu diskutieren und zeitnah zu befinden.

Leider liegen uns keinerlei Zahlenwerk, geschweige denn neue Haushaltssatzungen für beide Jahre vor, um irgendetwas prüfen zu können.

Für den Bürgermeister war seit dem 28.10.20 klar wie das Urteil des Verwaltungs-gerichtes lauten wird. Läge ihm etwas an unserer Stadt, würde die beschlossene Haushaltssatzung bereits seit 2 Wochen zur Genehmigung in Lübben liegen.

Da dies nicht der Fall ist, kann man getrost feststellen, dass seine Schwerpunkte klar woanders liegen.

CDU-Fraktion

Fraktion Wir für KW/Bürger vor Ort

Fraktion Bündnis 90/Die Grünen

Stefan Lummitzsch

Dirk Marx

1. Your viewpoints fall in agreement with my opinions pretty well without exception. This is definitely valuable reading material for your followers. Shina Saunderson Faustus

2. I do not know if it’s just me or if everybody else
    encountering issues with your blog. It appears like some
    of the written text on your content are running off the screen. Can someone else please provide
    feedback and let me know if this is happening to them as well?
    This may be a problem with my web browser because I’ve
    had this happen before. Appreciate it

3. Learn to naturally stimulate this stress-relieving nerve to accelerate your recovery, health and performance. Your very own step-by-step roadmap on how to dramatically improve your longevity, health and performance

4. If you are going for most excellent contents like myself, simply visit this site all the time for the reason that it presents feature contents, thanks| Estrellita Adair Westley

5. Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but after
    I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over
    again. Regardless, just wanted to say great blog!

6. Hey! This post couldn’t be written any better! Reading this post reminds me of my old room mate!
    He always kept talking about this. I will forward this article
    to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

7. Hello! This post could not be written any better!
    Reading through this post reminds me of my previous room mate!
    He always kept talking about this. I will forward this article to him.

Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

8. I was very pleased to find this web-site. I wanted to many thanks for your time for this wonderful read!! I definitely taking pleasure in every little bit of it as well as I have you bookmarked to have a look at new stuff you blog post. Claribel Jerome Simone

9. I?d have to contact you here. Which is not something I normally do! I delight in reviewing an article that will certainly make individuals believe. Also, many thanks for enabling me to comment! Camila Harris Seiter

10. Hello, There’s no doubt that your blog may be having browser compatibility problems.
    When I look at your site in Safari, it looks fine but when opening in I.E.,
    it’s got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up!
    Other than that, great website!

11. Hello every one, here every one is sharing these know-how,
    thus it’s good to read this web site, and I used to go to
    see this web site all the time. ps4 games allenferguson ps4 games

12. Hey fantastic website! Does running a blog similar to this take a massive amount work?
    I have no expertise in computer programming but I was hoping to start
    my own blog in the near future. Anyhow, should you have any ideas or techniques for new blog owners please share.
    I know this is off subject nevertheless I just wanted to ask.
    Cheers!

13. I believe this is one of the most vital information for me.
    And i’m satisfied studying your article. However wanna remark on few general issues, The site taste is wonderful, the articles is really excellent
    : D. Excellent activity, cheers

14. Howdy! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured
    I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe
    guest writing a blog post or vice-versa? My site discusses a lot of the same topics as yours and I think we could greatly benefit
    from each other. If you might be interested feel free to send me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Great
    blog by the way!

15. Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i
    was just wondering if you get a lot of spam remarks?
    If so how do you stop it, any plugin or anything you can suggest?
    I get so much lately it’s driving me insane so any assistance is
    very much appreciated. 0mniartist asmr

16. We stumbled over here coming from a different website and thought I should check things
    out. I like what I see so now i am following you.
    Look forward to finding out about your web page yet again.

17. Hello, i think that i saw you visited my blog so i came to “return the favor”.I’m attempting
    to find things to enhance my site!I suppose its ok to use a
    few of your ideas!!

18. Hello there! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My blog addresses a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to shoot me an email. I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!

19. After study a few of the blog posts on your website now, and I truly like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Pls check out my web site as well and let me know what you think.

20. This is really attention-grabbing, You’re a very professional blogger.
    I’ve joined your feed and look forward to looking
    for extra of your great post. Additionally, I have shared your
    site in my social networks

21. Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and
    sources back to your site? My blog site is in the exact
    same niche as yours and my users would definitely benefit from
    some of the information you provide here. Please let me know if this alright with you.
    Appreciate it!

22. naturally like your web-site but you have to take a look at the spelling on quite a few of your posts. Many of them are rife with spelling issues and I to find it very troublesome to tell the reality nevertheless I’ll definitely come back again.

23. I’m impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that’s both equally educative
    and engaging, and let me tell you, you’ve hit the nail on the
    head. The problem is something that too few people
    are speaking intelligently about. I am very happy that I stumbled across this in my hunt for
    something concerning this.

24. scoliosis
    Actually no matter if someone doesn’t be aware of afterward its up to other users that they
    will help, so here it happens. scoliosis

25. scoliosis
    I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was
    curious what all is required to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very web savvy so I’m not 100% certain. Any suggestions or advice would be
    greatly appreciated. Many thanks scoliosis

26. An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

27. Thanks for another informative blog. Where else may I get that type of info written in such an ideal manner? I have a challenge that I’m simply now operating on, and I’ve been on the look out for such information.

28. I’ve been exploring for a little for any high quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this information So i’m happy to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make certain to don’t forget this site and give it a glance regularly.

29. Excellent items from you, man. I have bear in mind your stuff previous to and you’re just extremely great. I really like what you’ve received right here, really like what you’re stating and the way in which wherein you say it. You’re making it enjoyable and you continue to take care of to keep it sensible. I cant wait to read much more from you. That is really a tremendous web site.

30. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was curious what all is needed to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet savvy so I’m not 100 certain. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Cheers

31. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from. thank you

32. naturally like your web-site however you need to take a look at the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling issues and I find it very troublesome to tell the truth nevertheless I?¦ll certainly come back again.

33. Thank you, I’ve recently been searching for info about this subject for a long time and yours is the greatest I’ve found out so far. However, what concerning the conclusion? Are you sure in regards to the source?

34. I found your weblog site on google and check just a few of your early posts. Continue to keep up the superb operate. I simply further up your RSS feed to my MSN Information Reader. Searching for forward to reading more from you afterward!…

35. you are in reality a excellent webmaster. The website loading pace is amazing. It seems that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterwork. you’ve performed a fantastic process in this subject!

36. Hello there I am so grateful I found your web site, I really found you by error, while I was searching
    on Google for something else, Nonetheless I am
    here now and would just like to say thanks a lot for a fantastic post and a
    all round exciting blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to go through it all at the moment but I have saved it and also added in your
    RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the great jo.

37. This design is wicked! You obviously know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

38. hello there and thank you for your info – I’ve certainly picked up something new from
    right here. I did however expertise some technical issues using this web site, since
    I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load
    correctly. I had been wondering if your hosting is
    OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your high quality
    score if ads and marketing with Adwords. Well I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your
    respective exciting content. Make sure you update this again soon.

39. Hello there I am so grateful I found your webpage, I really
    found you by accident, while I was researching on Digg for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thank you
    for a tremendous post and a all round enjoyable blog (I
    also love the theme/design), I don’t have time to look over it all at the moment
    but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I
    will be back to read a great deal more, Please do keep up the fantastic jo.

40. Link exchange is nothing else but it is simply placing the other person’s web site link on your
    page at proper place and other person will also do similar
    in support of you.

41. I am not sure where you are getting your info, but great
    topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more.
    Thanks for fantastic info I was looking for this info for my mission.

42. Thank you for sharing excellent informations. Your website is very cool. I’m impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a perfect website.